Vissza a cikkekhez
 
 
 
TWIST VERA
A reflektorok fénye sápadt fiúarcra hull. Játszani egyszerre öröm és szenvedés.

Ki nem volt már életében Twist Olivér? Kivel nem történt meg, hogy jó volt, jót akart, és mégis megbántották, rossznak mondták? Az igazságtalan büntetés, a rossz osztályzat, a meg nem érdemelt pofon szívet facsaró élményével mindnyájan találkoztunk, akkor is, ha nincs olyan kalandos életünk, mint a kis Twist gyereknek volt.
Talán ez az oka, hogy nem akar szűnni a taps a Bartók Gyerekszínházban, amikor befejeződik az előadás, összecsapódik a függöny, és meghajolnak előtte a szereplők.

Olivér egy olyan kalandnak a hőse, amelyben nem ő a győztes kiváló verekedő, a kemény öklű detektív, a ragyogóan lovagló és vívó atléta. "Csak" egy becsületes emberke, aki tolvajok, alvilági alakok közé kerülve sem züllik el. A kalandok - megannyi mesebeli próba - jutalmát csak akkor nyerheti el, származására csak akkor derül fény, rokonait csak akkor leli meg, ha a próbákat kiállja.
Twist alakját, a vézna, sokat szenvedett, tisztaszemű, szőke gyereket nap, mint nap Venczel Vera kelti életre a színpadon.



Emlékszel? Nem is olyan régen az "Egri csillagok"-ban találkoztál vele. Ott vívott, és lovagolt. Harcolt tőrrel és karddal. Ő volt Cecey Éva, Bornemissza Gergely felesége, akiben volt annyi erő, hogy magába fojtsa elrabolt gyerekéért érzett aggodalmát is, mert férje a vár védelmének esze, így mondta a várkapitány. Az ő fejét nem szabad megzavarni, Gergelytől a vár sorsa és a magyarság sorsa függ.
Hány anya képes erre? Cecey Éva megtette. És mi elhittük neki. És ez már a színésznő érdeme.
Annak a Cecey Évának, akit Venczel Vera játszott, minden szavát, minden mozdulatát el lehetett hinni.


Vera fázósan burkolózik a kendőbe. Lábán halina csizma. Mögötte a falon orosznyelvű felirat: "Óvakodjatok a kémektől".
Leningrádban vagyunk, 1943 telén. Az "Ajtó" című tévé-filmet forgatják. A főszereplője Venczel Vera.

- Milyen hosszú egy színész munkanapja?

- Ha forgatás is van, reggel héttől este tizenegyig tart. Egyébként ma könnyebb napom van, mert szombaton délután nincs "Twist"-előadás, csak este szerepelek egy bűnügyi vígjátékban, az "Arzén és levendulá"-ban. Amikor nem filmezek, délelőtt színházi próba van, ha új szerepre készülök.

- Azt mondják, egy jó vívónak naponta kell gyakorolnia. Az "Egri csillagok"-ban kiválóan vívott. Ebben az időbeosztásban azonban nem szerepel a vívás.

- Vívni már a főiskolán kezdtünk, de a filmhez természetesen külön leckéket vettem. Akkor tanultam meg lovagolni is. Nagyon szeretem a lovakat. Most azonban még tornára is alig jut időm. Talán tavasszal..

- Elégedett a szerepeivel?

- Nagyon. Tavaly végeztem el a főiskolát. Harmadéves korom óta három filmfőszerepem volt. A "Kárpáthy Zoltán" és az "Egri csillagok" az iskolában is kötelező olvasmányok. Az "Egy szerelem három éjszakája" háborúellenes, felnőtteknek szóló film. A színpadi szerepeim közül a "Csók" és a "Haláltánc" szintén felnőtteknek szól, a Dickens regény dramatizált változata, a "Twist" pedig ismét gyerekdarab. Ennyi szerep, szinte egyszerre! És mind más! Hol kislány vagyok, hol anya, hol meg fiú! Kívánhat egy kezdő színésznő ennél többet?

- Kik előtt nehezebb játszani? A felnőttek, vagy a gyerekek előtt?

- Ezt talán nem is tudnám megmondani. A szerepet el kell játszani. Ez a lényeg. Én egyébként nehezebb feladatnak hittem gyerekek előtt játszani. Nagyon érzékenyek és nagyon őszinték. A Jóra, a Rosszra, a Halálra másképpen reagálnak, mint a felnőttek. Hangosan, szenvedélyesen. És nincsen két egyforma előadás. Amikor fölmegy a függöny, olyan közönség ül ott, amelyik még nem látta a darabot. Sőt. Olykor még színházban sem volt. Nem szabad elnagyolni, odakenni a szerepet.


- Elégedett önmagával? Úgy értem: mint színésznő?

- Teljesen soha nem szabad megelégedni a teljesítménnyel. örülök a szerepeimnek. Ez természetes. Ahogyan megoldom őket - ez már feladat, amit mindig jobban kell végrehajtani, és sohasem lehet elég jól. Olyan a mi pályánk, hogy évtizedeken át dolgozik az ember, amíg igazán megtanul valamit. Lehet, hogy sikere van az embernek, de közben tudnia kell, hogy mennyi mindent nem tud!

- Számított arra, hogy ennyi munkát jelent színésznek lenni?

- Őszintén: nem. Viszont mindig az akartam lenni. Kimondhatatlan boldogság, ha szépet láthatok. Ezért is szeretek - hacsak jut rá elég időm - színházba járni. Nem azért ülök be más előadásokra, hogy megnézzem, X. vagy Y. mit csinál a színpadon, hanem hogy rabul ejtsen a játék szépsége. És ugyanazt érzem, amikor én játszom. Ahogyan egy gyerek, amikor katonának, lovagnak, vagy valami másnak képzeli magát - a játék pillanatában én is azzá leszek, akinek a ruháit és nevét fölveszem. Ez az öröm teszi könnyűvé a munkát. A próbákat, a hajnali felkelést, az éjszakai fekvést, azt, hogy alig marad szabadidőm.

- Búcsúzóul egy utolsó kérdést: mit szeretne még eljátszani?

- Egyelőre nagyon jó, amit csinálhatok, a jövőben pedig? Mindenfélét. Még nem gondolkoztam ezen. Ez nem csak rajtam múlik. A színház, a film közös munka. A rendező, a partnerek munkája is benne van egy-egy jobban megoldott figurában. Patika-mérlegen nem is lehetne lemérni, kinek mennyi része van benne.

Félbeszakítanak. Jön az ügyelő, és Tamarának, a leningrádi lánynak mennie kell. Összehúzza kendőjét és toporogva megáll a felvevőgép előtt a hóban. Arca megkeményedik, fázni kezd és éhes lesz. Egyszerre már... Leningrádban vagyunk., 1943 telén, a blokád idején!...
Aztán pár óra múlva elfelejti a háborút, és egy vidéki angol házban kerülgeti a váratlanul elébe kerülő hullámokat. Majd másnap a zsebtolvajlás ismereteit tanulja Fagintól, és reszketni fog Sikestól. Emberek és sorsok, gondok és gondolatok váltják egymást benne, egyszerre mindenki és önmaga.
Színésznő.


Alaksza Tamás
Megjelent: Pajtás 1969. márc. 20.


Az előadást Lengyel Miklós, a többit Kresz Albert fotózta.
Először fiúszerepben: Vera mint Twist Olivér a Bartók Gyermekszínház előadásán. Meggyötört, kiéheztetett gyerek, tele jószándékkal.
Vera Cecey Éva ruhájában osztogatja aláírását a forgatás szünetében. Rajongói még Pilisborosjenőre is kilátogattak utána, nem érdemtelenül.
Lovaglóedzés szünetében. A kép tavaly készült, az Egri csillagok forgatásakor. Vívás, lovaglás, gimnasztika, mindennap műsoron szerepeltek.
A függöny összecsapódik, és a tapsot már Venczel Vera köszöni meg. Minden előadás nehéz próbatétel, egy másik emberré kell válni.
Egy pohár narancslé a színházi próba és a délutáni előadás között. "Szeszesitalt? Márcsak a kondíció miatt sem szabad!" kötelező fegyelem.